Bericht uit de Ruimte

Bericht uit de ruimte – Nummer 30

Bericht uit de ruimte is een periodieke nieuwsbrief met een overzicht van het actuele ruimtevaartnieuws, en verschijnt ongeveer om de twee weken. De in de nieuwsbrief genoemde tijden zijn gegeven in GMT (Greenwich Mean Time).

Mensen in de ruimte

De motoren van de Progress M-47 werden op 11 februari gedurende 22 minuten ontstoken om de omloopbaan van het ruimtestation ISS met gemiddeld 9,2 kilometer te verhogen. Na de manoeuvre bevond het ISS zich in een baan tussen 386 en 410 kilometer boven het aardoppervlak. De hoek met de evenaar bleef ongewijzigd en bedroeg 51,6 graden. Hiermee zal het station eind april op precies de goede hoogte zijn om een ideaal rendez-vous doel voor de volgende geplande Soyuz vlucht te vormen.

Diezelfde dag beantwoorden de drie ruimtebewoners, Ken Bowersox, Nikolai Budarin en Don Pettit, voor het eerst vragen van de pers over het ongeluk met de Columbia. De meeste vragen gingen over hoe de bemanning het ongeluk emotioneel beleefden. Bowersox antwoordde dat ze gelukkig de tijd hadden om te kunnen rouwen en dat ze niet continu al hun aandacht op de werkzaamheden hoefden te richten. Ook hielpen de persoonlijke gesprekken met psychologen op de grond, in het verwerkingsproces. Maar ze probeerden nu, hoe moeilijk dat soms ook is, weer langzaam de draad op te pakken.

Naast het uitladen van de door de Progress M-47 meegebrachte voorraden, werkten Bowersox en Budarin de inventarislijst van alle items in het ruimtestation bij. Pettit hield een oogje op de experimenten en verrichte diverse onderhoudswerkzaamheden in het Destiny laboratorium. Ook werden monsters van de cabinelucht genomen en onderzocht op samenstelling.

Inmiddels is wat meer bekend geworden over de vluchten naar het ISS, nu de shuttlevloot aan de grond staat. Expeditie-6 zal dus niet zoals gepland was in maart per shuttle naar de aarde terugkeren, maar in mei met de Soyuz TMA-1. De Soyuz TMA-1 is sinds oktober 2002 aan het ruimtestation aangekoppeld en dient als reddingsboot voor de vaste bemanning. Naar het er nu naar uitziet zal ongeveer een week voor de landing van de Expeditie-6 een nieuwe bemanning met een Soyuz naar het ISS gestuurd worden. Waarschijnlijk zal dit een tweekoppige bemanning zijn, bestaande uit een Rus en een Amerikaan. Hun taak bestaat primair uit het operationeel houden van het ruimtestation. Nu de shuttle is weggevallen is er onvoldoende capaciteit om een driekoppige bemanning en hun voorraden en experimenten naar het station te brengen. De huidige Expeditie-7 bemanning zal dan ook mogelijk pas vertrekken als de shuttlevloot operationeel is. Over de Soyuz vluchten van Pedro Duque en Andre Kuipers, respectievelijk gepland voor april en november 2003, is nog geen definitieve beslissing genomen, maar ook deze zullen naar alle waarschijnlijkheid uitgesteld worden.

Kunstmanen en satellieten

De lancering van de allerlaatste Ariane-4 werd van 12 tot uiteindelijk 15 februari uitgesteld in verband met een harde wind op grote hoogten boven de lanceerplaats. Maar die dag was het dan eindelijk zover, en vertrok de 116-de Ariane-4 raket bulderend van zijn lanceerplatform in Kourou, Frans-Guyana. Twintig minuten later werd de nuttige lading, de communicatiesatelliet Intelsat-907, keurig in de gewenste geostationaire overgangsbaan geplaatst. Het hoogste punt van de baan lag op 35.880 kilometer boven het aardoppervlak, het laagste op 199 kilometer. De hoek met de evenaar (inclinatie) bedroeg 7 graden. Later zou de kunstmaan haar eigen motor gebruiken om een geostationaire positie op 27,5 graden Westerlengte te bereiken. Dit was het 74-ste achtereenvolgende succes voor een Ariane-4 raket; een betrouwbaarheid die door geen enkele concurrent geëvenaard werd.
Intelsat-907 had bij lancering een massa van 4.640 kilogram, en de kunstmaan zal de verouderde Intelsat-605 gaan vervangen. Intelsat-907 is tevens het laatste exemplaar van de negende generatie Intelsat satellieten. Het eerste exemplaar van de tiende generatie wordt momenteel gebouwd en zal door een Russische Proton raket gelanceerd worden.
De nieuwe Ariane-5 raket moet nu de fakkel van zijn succesvolle voorganger overnemen. Maar, helaas mislukte de laatste lancering van de Ariane-5 in december. In totaal zijn vier van de veertien Ariane-5 lanceringen tot nu toe, geheel of gedeeltelijk mislukt. De volgende lancering van een Ariane-5, met twee communicatiesatellieten, is gepland voor eind maart, begin april.

Recente lanceringen

Datum Tijd Satelliet Draagraket Lanceerplaats Opmerkingen IntNat. Nr.
6 Jan 14:19 Coriolis Titan-2 Vandenberg Militair 2003-001A
13 Jan 00:45 IceSat
ChipSat
Delta-2 Vandenberg Aardobservatie
Astronomie
2003-002A
2003-002B
16 Jan 15:39 Columbia STS-107
Spacehab-RDM
Shuttle KSC Bemand 2003-003A
25 Jan 20:13 SORCE Pegasus- XL Cape Canaveral Wetenschap 2003-004A
29 Jan 18:06 Navstar GPS 2R-8
XXS-10
Delta-2 Cape Canaveral Navigatie
Technologie
2003-005A
2003-005B
2 Feb 12:59 Progress M-47 Soyuz-U Baykonur Logistiek 2003-006A
15 Feb 07:00 Intelsat-907 Ariane-44L Kourou Communicatie 2003-007A